9. 3. 2008

O PARKOVANÍ

Najprv odkaz, ktorý bol raz už na tejto stránke uvedený, a to ešte 18. 1. 2008 (komentár k článku Informovanosť inde)
http://spravy.pravda.sk/mesta-vyberaju-parkovne-nepravom-dll-/sk_domace.asp?c=A080108_194824_sk_domace_p04

Spoplatňovanie parkovania:
Mesto Poprad nebolo jediné, ktoré sa k nepovinnému parkovnému od 1. januára 2008 nepriznalo. Niet sa čo čudovať - príjem z parkovania je podstatnou položkou v mestskom rozpočte. Popradské riešenie bude, podľa slov primátora Antona Danka, totožné s riešením senickým: prenájom verejných plôch určených na parkovanie. Podstatnou časťou nálezu Ústavného súdu je však aj konštatovanie, že mestá nemôžu vyberať poplatky za parkovanie na verejných priestranstvách, pretože za to neposkytujú žiadnu protihodnotu, žiadnu službu. Malo by to však, podľa zdravého úsudku, platiť aj pre súkromné právnické či fyzické osoby. (Otázka pre právnikov: Naozaj stratia prenajaté plochy charakter verejného priestranstva?) Pýtam sa teda: Akú službu motoristom poskytnú súkromní "prevádzkovatelia"? Ak to bude aspoň stráženie odstavených automobilov, bude to v poriadku. Ak nie, je tu problém. Uvidíme.

Rozširovanie parkovísk:
To, že mesto Poprad má problémy s parkovaním, je známa vec pre tunajších aj mimopopradských motoristov. Pravdou je, že parkovacie miesta chýbajú, no nie všade je situácia kritická. Sú lokality, a to aj na JUH-u, kde sa zaparkovať dá kedykoľvek, resp. vždy, ak vodiči dodržia zásady ohľaduplnosti a nezaberajú viac ako jedno miesto. V tomto smere by tiež pomohlo vyznačenie parkovacích miest štandardnou bielou čiarou.
Mesto Poprad pokračuje v budovaní parkovacích miest, čo je chvályhodné. Najmä ak sa rozširovanie parkovísk sústredí do najpotrebnejších lokalít. Problémom však je, že popradské sídliská boli projektované aj ako sídlliská s určitou výmerou zelených plôch, v niektorých prípadoch minimálnou alebo nedostačujúcou. Zároveň aj počet parkovacích miest bol vzhľadom na zreteľnú perspektívu nárastu motorizácie poddimenzovaný. Podľa všetkého teda pri ďalšom rozširovaní parkovísk padnú za obeť civilizačnému rozvoju práve zelené miesta. Upozornil na to aj samotný primátor Anton Danko s poznámkou, že dúfa, že Popradčania sú rozumní ľudia a že to pochopia. A to je už na zamyslenie. Každému musí byť jasné, že parkovacích miest nikdy nebude dostatok. Stačí, že sa pri prepodkladanom ekonomickom rozvoji Slovenska stane majiteľom automobilu každá druhá mestská domácnosť. (V súčasnosti má zaregistrovaný osobný automobil takmer 45 percent obyvateľov Slovenska.) Preto rozširovaním parkovísk na úkor trávnikov problém vyriešime iba dočasne. Zato sa budeme dívať, ako sa naše sídliská ešte viac menia na súvislú betónovú plochu. Za rozumné riešenie preto považujem jednoznačnú podporu výstavbe viacpodlažných krytých parkovísk (parkovacích domov), ktorá má väčšiu šancu vyriešiť nie jeden, ale dokonca dva problémy súčasne: nedostatok parkovacích miest a nedostatok garáží. Vo svete existujú dokonca riešenia, keď podzemné parkoviská nelikvidujú zelené plochy, pretože ich strechu tvorí trávnik či ihrisko. To by sa však museli nájsť investori, ktorí by vrámci súčasného stavebného boomu netúžili po nebotyčných polyfunkčných domoch, ešte viac zhoršujúcich situáciu, ale po niečom, čo je pre obyvateľov našich miest viac potrebné.

3 komentáre:

Anonymný povedal(a)...

Na väčšine mestských komunikácií nie je ani len väčšia súvislá a neporušená vrstva asfaltu, takže maľovať biele vodorovné značenie nie je načo. Samá diera a vydrobená záplata. Kam asi idú ušetrené korunky pri týchto miernych zimách u správcu mestských komunikácií...??? Do zlepšovania ich stavu určite nie.

Anonymný povedal(a)...

V zásade nie je zlé, ak má mesto príjmy z parkovania. Ide o to, ako sa tieto peniaze využijú, či v prospech kvality statickej a dynamickej dopravy. Napriek miernym zimám je rezerva v bezpečnej zjazdnosti ciest počas poľadovice. Predminulý rok som sa takmer čelne zrazil s protiidúcim autom na moste ponad Zdravotnícku ulicu. Na tomto moste som musel pri pomalej rýchlosti (možno 40 km/h)v smere k Sasanke náhle zabrzdiť, lebo predo mnou (z nepochopiteľných príčin) zastavilo auto. Potom to už bolo ako na klzisku. Mal som pritom zimné pneumatiky. A nebolo to ráno, popradskí cestári akosi nestíhali.
Pavol Krupka

Anonymný povedal(a)...

Bolo by dobré vyzvať šéfa mestských komunikácií na debatu. Minulý rok sa chválil koľko miliónov počas slabej zimy ušetrili a že to budú investovať do technického stavu ciest. Kecal a klamal. Viac k tomu nemám čo povedať. Tohto roku bude pre istotu potichu, dúfam, že sa mýlim.